Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

18 februari 2016

MARY BARREDA - en kamp på flera fronter

Tar mig fram genom värmen som ligger och dallrar över trottoaren. 
Sandinistflaggorna vajar trögt över plazan. Borde vara framme snart. 
Catedral de Recolección, en kolonial katedral med gulfläckig fasad och barocka krusiduller, tornar upp sig.

”Juan!” ropar en kvinna ur porten mittemot. Det är Carmen Flores som jobbar för Mary Barreda – den omtalade kvinno- och barnrättsrörelse här i León som också utgör en av Svalornas samarbetsorganisation inom DEDENAN-programmet. 

Carmen visar mig in på kontoret där arbetsstyrkan sitter samlad för att ta del av en gemensam frukost. Gallo pinto, maduras och kyckling. 

”Soy Johannes, pero puede decir Juan.” (Jag heter Johannes men ni kan kalla mig för Juan.) Alltid velat bli kallad för det.  
Några skrattar vänligt. 

Efter vändor fram och tillbaka mellan Estelí, León och Telica är jag alltså tillslut på plats hos Mary Barreda, som jag kommer arbeta sida vid sida med under mina månader i Nicaragua. Här sitter socionomer, psykologer och advokater som alla utgör hörnstenar i Mary Barredas arbete. 
Organisationen har sitt ursprung i kvinnoseparatistiskt solidaritetsarbete med prostituerade kvinnor. Genom åren har Mary Barreda kommit att utöka sitt fokus till att innefatta pojkar, flickor och ungdomar i riskzonen för att hamna i prostitution. De har också jobbat aktivt för att bekämpa trafficking, våld i hemmet, barnarbete och spridningen av HIV. Det är en bred kamp. Men i och med den senare tidens strategiska förändringar har de försökt avgränsa sig till tre huvudområden: prostitution, trafficking (där även barnarbete räknas in), och våld mot kvinnor och barn. 

Ett lapptäcke från Mary Barredas huvudkontor.
Foto: Johannes Rydinger.

Jag sitter i samtal med advokaten Aleida som leder mig igenom processen när en kvinna som utsatts för våld inom eller utanför hemmet kommer till Mary Barreda för att göra en anmälan och ”bryta tystnaden” (romper el silenció). Mary Barreda hjälper till att ta personen genom rättsprocessen som tenderar att vara utmanande väg, både psykologiskt och byråkratiskt. Jag talar även med psykologen Frania som berättar mer ingående om den psykologiska hjälp som finns till för människor som söker sig till organisationen. 

Senare under dagen frågar Rosa Maria från kontoret om jag vill hänga med till en filmvisning och workshop som utgör avslutet för ett projekt som sysslat med ekonomiskt stöd till kvinnogrupper och kunskapsspridning kring Mary Barredas olika metoder för att motverka våld mot kvinnor. Vi hoppar in i Rosa Marias vita Toyota pickup och åker något kvarter. 

Dokumentären visas i Casa Zaragosa, en samlingsplats för flera NGOs i stan, som är fylld med människor i alla åldrar. Genom filmen får vi en inblick i de olika workshops som Mary Barreda håller i olika delar av landet, ett möte med de involverade aktivisterna och en mansgrupp som arbetar mot kvinnovåldet flimrar också förbi.

Vi gör en workshop i smågrupper för att bland annat formulera frågor kring filmen vi sett och ge förslag kring nya områden och metoder som Mary Barreda kan använda sig av i framtiden. 

Det hela mynnar ut i en öppen fråge- och diskussionstund där representanterna från Mary Barreda sitter uppradade inför publiken. Tankar och känslor flyter runt och det är svårt att inte drabbas av energin som genomsyrar Mary Barredas engagemang och som verkar ligga till grund för deras förmåga att genomföra konkreta handlingar på så många olika fronter samtidigt.

Frågestund efter filmvisning på Casa Zaragosa.
Foto: Johannes Rydinger.

”No hablan, solo hacen!” (De pratar inte, de bara gör!) säger en av workshopledarna om organisationen. Samtidigt får jag också intrycket av att det är en rörelse som ägnar stor tid åt att just samtala och reflektera över sitt arbete och hur de bör verka i en kontext som befinner sig i omvälvande förvandling. 

Det är en kombination av framåtrörelse och reflexivitet som skär igenom den tjocka värmen. 

Under mina månader här i Nicaragua är jag säker på att jag kommer få en djupare och mer nyanserad inblick i Mary Barredas arbete, deras relation till stat och befolkning samt hur deras samarbete med Svalorna Latinamerika ser ut. Det kommer bli ett lustfyllt och utmanande uppdrag att omsätta i ord, bild och film. 

Så håll ögonen öppna!

/Juan

Johannes Rydinger, infopraktikant, Nicaragua 

1 kommentar:

marie sa...

Buena suerte! Maria