Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

11 oktober 2013

FRIDA: Förändringar på hög höjd

Frida Brännlund i Bolivia, inlägg 1

Varje morgon tar jag tillsammans med Lova, min praktikantkollega, uppförsbacken till Svalorna Latinamerikas kontor i La Paz. Att promenera uppförs längs slingriga gator och trappor på 3640 meters höjd innebär att det är med hög puls som vi till slut står vid grinden till kontoret och kippar efter andan.

Utsikten på väg till Svalorna Latinamerikas kontor



Det har gått tre veckor sedan jag som ny Svala landande här i Bolivia, i ett land och på en kontinent jag aldrig tidigare befunnit mig. Knappt hann jag landa innan jag tillsammans med ett hundratal barn deltog i en manifestation mot våld i samhället, för att sedan dagen efter stå som åskådare till en demonstration för avkriminalisering av abort. Manifestationer och demonstrationer hör till vardagen här och jag får också känslan av att Bolivia är ett land under förändring.

Det ska bli spännande att få följa den förändring som även Svalorna LA genomgår här i höst. Det nuvarande programmet, Suma Thakhi I, avslutas i december och ersätts då med Suma Thakhi II, där fem nya organisationer tillsammans ska arbeta med temat ”SRHR” (sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter) och ”genusrelaterat våld”. Dock kommer det nya programmet redan nu i oktober att tjuvstarta genom att samla organisationerna till workshops i bland annat HBT och maskulinitet. Ett program är på väg att avlutas och ett nytt på väg att startas upp.

Den där uppförsbacken till kontoret må vara jobbig, men det är det värt, för jag vet att varje gång jag väl tagit mig upp så kommer jag att mötas av ännu en intressant och utmanande dag på praktiken! 

Text och Foto: Frida Brännlund

1 kommentar:

Olle B sa...

Varför bara åskådare??
Låter spännande det där, är morales boss än? man får kanske kika förbi...
/Olle