Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

28 september 2013

YLVA: Jag vill landa mitt i verkligheten!

Ylva Kalin i Peru, inlägg 1

När jag och min praktikantkollega Martin stiger av planet i Arequipa så möts vi av sång och dans i ankomsthallen. Medan vi väntar på våra väskor blir vi bjudna på Pisco Sour (en popuär peruansk drink) och snittar. Vid sidan av rullbandet där väskorna kommer in dansas traditionella danser av unga peruaner i vackra kläder. Stämningen är festlig och uppsluppen. 

Med andra ord får vi ett mycket varmt välkomnande till staden där vi ska tillbringa våra fem månader av praktik för Svalorna Latinamerika. All uppståndelse är dock inte för oss –det visar sig att vi kommit till Arequipa just då en av världens största gruvmässor,Perumin,ska öppna. Över 75 000 besökare från 50 olika länder kommer under en vecka till Arequipa för att ta del av gruvindustrins senaste innovationer, knyta nya kontakter och inte minst, göra affärer.

Nyanländ och förväntansfull!

Mässan har temat “Estrategias para la Continuidad del Crecimiento Económico con Inclusión Social”, vilket betyder ungefär ”Strategier för fortsatt ekonomisk tillväxt med social inklusion”.Och visst har Peru stora förhoppningar på gruvindustrin; den ses som en av motorerna bakom den kraftiga ekonomiska tillväxt som präglat landet det senaste decenniet. På lokal nivå innebär dessutom den veckolånga mässan gynnsamma dagar för Arequipas hotell,taxibilar och restaranger när staden invaderas av de tusentals besökarna.

Perus relation med gruvnäringen är dock långt ifrån okomplicerad. Kritiska röster hävdar att inkomsterna från gruvnäringen fördelas orättvist och mest tillkommer de som redan är rika. Dessutom påverkas människors hälsa och närmiljö av gruvornas aktiviteter, och konflikter mellan gruvbolagen och lokalbefolkningen är vanliga.I Castilla Media, området där Svalorna har sin verksamhet,har de småskaliga familjejordbruken stora problem med tillgång till vatten. Situationen förvärras av att gruvorna som ligger i den norra delen av regionen använder upp stora delar av av de knappa vattenresurserna som finns i området.

När jag och Martin landar i Arequipa kastas vi alltså direkt in i den peruanska verkligheten. Jag hoppas det forstätter så. Under de månader som jag ska vara praktikant på Svalorna vill jag uppleva så mycket som möjligt av det som är Peru. Jag vill lära mig om människorna, historien och nutiden. Jag vill lära mig om möjligheter och hinder för Peru, om motsättningar och framtidstro. Det är därför med stor entusiasm och nyfikenhet som jag inleder min praktikperiod i här!

Text: Ylva Kalin
Foto: Martin Karlsson

2 kommentarer:

Elina sa...

Vilken trevlig ankomst!! :) Hoppas verkligen att mässtemat ger resultat, och kommer fram till några konkreta strategier.. (vilket väl är högst osannolikt med tanke på att den ekonomiska snefördelning i Peru (och Sydam) möjliggör att de kan fortsätta leva gott..). Men jo, social inkludering skulle sitta bra det med. Lycka till med praktiken, ser fram emot fler blogginlägg!

maja brand sa...

spännande! jag ser fram emot fler rapporter! och danser. :)