Presentation

Lär känna våra praktikanter här.

6 mars 2013

JULIA: Höj rösten på Internationella Kvinnodagen

Julia Andén i Nicaragua, inlägg 2

Vid eftertanke inser jag att internationella kvinnodagen för mig har ett tvetydigt budskap, och att dess innebörd förändras efter samhällets karaktär. I Sverige upplever jag till stor del dagen som en hyllning till alla kvinnor, lite som mors dag. Men här i Nicaragua känner jag av dess ursprungliga rättighetsperspektiv på ett tydligare vis, och jag kan inte annat än konstatera att dagen påminner mig om att världen inte är jämställd.

Den internationella kvinnodagen påminner mig om den långa vägen vi gått och de framsteg som tagits för kvinnans rättigheter, men också om den långa vägen kvar till jämställdhet och den ständiga kampen som pågår. I Sverige diskuterar vi ofta lika löner, föräldrapenning och många andra ekonomiska rättigheter. Här i Nicaragua och genom programmet mot sexuell exploatering påminns jag istället om varje människas rätt till sin egen kropp, och rätten att bestämma över sitt eget liv.
Barn och ungdomar från Proyecto Miriam demonstrerar mot sexhandel, 2012

Enligt FN:s organ mot organiserad brottslighet (UNOCD) är nästintill åttio procent av brottsoffren för människohandel kvinnor eller flickor. På grund av fenomenets ljusskygga karaktär som organiserad brottslighet finns det ett stort mörkertal, men siffran visar i vilket fall på den usatthet som kvinnor och flickor lever i idag. I Nicaragua finns det både intern och extern människohandel och de som förs ut ur landet kan hamna både i Guatemala, USA eller Europa. På grund av att kvinnor och barn är de som arbetar inom den informella sektorn med mindre säkra inkomstkällor, är de också mer riskutsatta för människohandeln – oavsett om ändamålet är arbetskraft eller sexuell exploatering. För mig är detta ett tydligt tecken på att jämställdhet inte råder, varken i Nicaragua eller i resten av världen. Män och kvinnor har inte lika möjligheter att försörja sig och sin familj på ett säkert sätt vilket gör att kvinnor och unga är mer benägna att riskera sina liv och sin säkerhet för att försörja sin familj.

Även i Sverige har vi ett enormt arbete framför oss för att skapa jämlikhet, men situationen i Nicaragua känns ändå mer akut. Sexuell exploatering är på många vis ett av ojämställdhetens värsta ansikten idag och för att bekämpa den behöver vi först erkänna dess existens. Då kan den internationella kvinnodagen vara ett utmärkt tillfälle för att höja rösten.
Kolla också in mina medarbetares tankar och reflektioner från Peru, Maria och Boliva, Mia

Text: Julia Andén infonicaragua@svalorna.se
Bild: Simon Lundh

3 kommentarer:

Zarah Östman Pittaluga sa...

BRA skrivet!
Håller med i mycket du säger!

Hanna Zander sa...

Håller med om att vi har en mycket lång väg kvar att gå.

Intressant också hur ens perspektiv ändras av resor.

Maria H sa...

Haller med om tvetydigheten, och ja vad annorlunda samma kamp kan kannas beroende pa kontext...